Het was me het jaartje wel! Leest u even mee? Onderaan een voorschot op 2017.
- We hadden een heus fotoproject met Lizeth de Weger. Toffe foto’s van onze klanten in en om de winkel. Er zijn mooie stoepborden van gemaakt. En die werken ook nog! Regelmatig kijken onze klanten even goed op de borden of ze ook te zien zijn. Een feest van herkenning.
- Babette hielp ons met het schrijven van allerhande borden. Mooi werk! We zijn ook zuinige apen: Angel heeft inmiddels een cursus borden schrijven gevolgd bij Babs. Kunnen we het in eigen huis. Angel blijkt talent te hebben, ook dat nog.
- In januari startten we de onderhandelingen omtrent de Pieper Mobiel. En dat ging goed, zo goed dat we de Pieper Mobiel konden kopen. Onze eigen food-truck. Inmiddels zijn we al een tijdje op pad geweest met onze Pieper. Maar we begonnen met een festival: Paaspop in Schijndel. Ons eerste klusje. En het was gaaf. En retespannend. We sliepen bij -3 graden in een tent. Het was hard werken, alles was de eerste keer en we waren behoorlijk uit onze comfort-zone. Maar we hebben lekker gewerkt en gebakken. Zo lekker dat we gebombardeerd werden tot lekkerste hapje van het festival. Daar kan je mee thuiskomen. Dat thuiskomen was ook nog een heel gedoe. Met code donkerzwart op de weg met ons bakbeest door de windstoten. Maar het ging.
- We stonden op “Wat is dat, Patat?”. Amersfoorts eerste kids food-festival. Tim ging aan de slag met de koters en maakte van aardappels heerlijke frites.
- Bewilder speelde de kroonluchter van de hemel tijdens een mini optreden in onze zaak.
- Liefde voor Amersfoort was weer enig! Deze dag is in het leven geroepen om vrijwilligers van een toeristische “club” in het Stadshart van Amersfoort in het zonnetje te zetten. Samen met collega’s zorgen zij jaarlijks voor een gastvrij onthaal van duizenden bezoekers van onze stad Amersfoort. Dit jaar hebben we een culinaire reis door de Mariënhof aangeboden. De vrijwilligers werden culinair verrast door twaalf horecaondernemers uit het Amersfoortse Stadshart. De Mariënhof stelt de lokatie en de drankjes beschikbaar. Een prachtige setting!Mariënhof, Bloks, BUUF in de Serre, Sweet Sisters, Corazon Bakery, Geurtsen Wijnimport, De Aubergerie, Habibi, Juffrouw Jacoba, SEM, Joey Mercuur, De Vier broers en Vlaams friteshuis ‘van Gogh’.
- Onze Paul was 15 jaar aan het frituren bij ons. We stuurden hem een weekend op pad. Hij wist van niets, kwam netjes om 11 uur werken en daar kon hij zijn koffertje aanpakken (ingepakt door vriendin) en doorlopen naar de trein naar Schiphol: Berlijn werd het.
- Arn is lid van de Marketing Werkgroep. Deze club probeert CityMarketing Amersfoort te voorzien van input voor de campagnes. Het is een leuke club met gepassioneerde ondernemers. CityMarketing is overigens een waardevolle club voor Amersfoort. Met bescheiden budget wordt Amersfoort beter op de kaart gezet. Amersfoort is niet meer het beste bewaarde geheim van Midden-Nederland!
- Ik ontmoette mijn gas-mate. Een schat van een vrouw die onze Pieper Mobiel overal waar we stonden voorzag van propaangas. Top Izy-gas!
- In de Pieper Mobiel werd van oudsher een gerecht gemaakt met chorizo. Gedroogde worst werd nog een keer gebakken. Ik vond het niets… Bij La Cordobesa vonden we chorizo die nog niet werd gedroogd. We plukten ze zo van de slagerstafel. Heerlijke worst!
- We werden uitgenodigd door VW. Of we even kwamen frituren bij Autostadt in Wofsburg. We zijn gegaan en hebben Duitsland kennis laten maken met satehsaus. Over friet oorlog hebben we het niet gehad… We bleven 6 weken…
- We verbouwden de Pieper Mobiel. Nieuwe oven erin, nieuw luik, schilderen en lakken, alles. Inmiddels ook een rangeersysteem erop gezet. Hij staat er puik bij. Daarnaast kwam er een stijlvol vervoersmiddel bij. Onze rode brandweerwagen. Wat een monster!
- We introduceerden onze eigen Samuraisaus. Sumarai Bert: gemaakt met de heerlijke sambal van Sambal Bert. We introduceerden Samurai Bert op Lepeltje Lepeltje in Amersfoort. En Bert kwam mee bakken.
- Ook dit jaar stonden we frietjes uit te delen op de HaringParty. Gezellig!
- We gaan het bijna gewoon vinden. Het Certificaat van uitmuntendheid van trip Advisor kwam weer binnen. Wat is het Certificaat van uitmuntendheid? TripAdvisor reikt een Certificaat van uitmuntendheid uit aan accommodaties, attracties en restaurants die consistent geweldige reizigersbeoordelingen ontvangen. En dat doen we…
- De actie rondom de binnenkomst van de nieuwe aardappel was een succes. Vooral door de inbreng van Technisch bureau van Slooten, zijn doneerden 500 euro aan Stads boerderij de Vosheuvel.
- Brandpunt in de zaak! Arn werd geïnterviewd door Aart Zeeman in het kader van de Ambachtelijke producten die zo lekker lopen. Leuk hoor, dat we opgemerkt worden met onze frites en zelfgemaakte kroketten. Volgens Aart “spat de passie er vanaf”. Dank Aart.
- Je ziet er niets van. Maar na 10 jaar werd onze webhoster overgenomen. En dat was geen verbetering. Snel op zoek naar een andere partij, met technische snufjes. Die we dan weer niet gelijk snappen. Leer je wel gelijk de help-desk kennen. Antagonist host alle sites nu. Prima bedrijf.
- We ontwikkelden frietje boer’nkool. En verkopen het niet. Nog niet lekker genoeg… en tevens flink gezakt op de prio-ladder.
- Heb je onze kassa-assistent al gezien? Hij heet Theo, naar de zakelijke broer van Vincent van Gogh. Hij rekent voor je uit wat je moet betalen en accepteert al je centjes tot 100 euro. En Theo geeft altijd gepast geld terug. Is echt de toekomst: hygiënisch, veilig en accuraat. En even wennen…
- We stopten eind oktober definitief met ons ijs. Een slecht gecommuniceerde actie. We schrokken er zelfs een beetje van. Maar we maken ruimte voor nieuwe plannen. Waar we nog niet teveel over kwijt kunnen. Maar je ziet nu al dat we op een andere manier friet snijden. Kijk maar eens goed, er staat een andere machine! Later meer.
- We spotten meisjes in Van Gogh. Ook achter de counter. Sinds de komst van full-timer Angel is het hek van de dam: Bente, Mila & Angel staan redelijk ontspannen tussen de mannen hun werk te doen. Jesse is wel gelijk op fitness gegaan. Hij heeft meer moeite met de zakken aardappels dan Bente…
- We hebben hem! Onze Garnalenkroket. Paul deed het werk, Han Everts van de Aubergerie hielp mee. Lees hier meer.
- Een stelletje oude patatbakkers hield een reünie. We gingen naar DeWolff in Fluor met oud-personeel.
- Staan we zomaar weer een lezinkje te geven over onze Amersfoortse kroketten aan de raad van Bestuur van een ziekenhuis. Tuurlijk. Maar het was heel leuk om te doen!
- Aardappelhandel John van der Kroon bestond 20 jaar. En Emiel Ratelband hield een toespraak… Waar Arnt Konijnenberg een speciale vermelding kreeg voor alle lieve dingen die we deden met John. Hilarisch. Het was een tof feest.
- In januari kregen we nieuwe kassa’s. Jullie bestellen namelijk steeds ingewikkelder. “Een kleine friet oorlog met extra ui en Samurai Bert, zonder zout en een beetje saus in het midden ook. En voor mij een frikandel met satesaus en curry. Oh ja saus apart.” Met de nieuwe kassa kunnen we dit allemaal netjes noteren en berekenen. Maar we stuiten op een nieuw systeem, dus de kassa is alweer vervangen. Heul mooi spul, en inmiddels ook “vet”.
- We sponsorden en zongen mee met Ameeeezing X-mass in Fluor.
- Martine tekende ooit onze draagtassen. Nu had ze een geweldig SinterKlaas kleurboek gemaakt. Martine kwam boeken voorzien van een persoonlijke tekening in het kleurboek voor de kids in onze winkel.
- Tikten we daar de 7000 volgers aan op Facebook? Yes!
- Trouw publiceerde een paginagroot stuk over onze Pieper Mobiel en de belevenissen van Arn.
- Maikel is terug. De grootste hunk uit de Van Gogh historie. We spotten alweer krolse dames rond de winkels. Maikel blijft in ieder geval 1 en misschien 2 jaar. Meneer wil ondernemen, en dat gaat ie!
- De voorzitter van de Prins Bernhard fanclub kwam de Amersfoortse kroketten testen. “Hoogst vermakelijk”. Jesse vond het maar raar.
- Mevrouw van Gogh kreeg het dit jaar nogal voor de kiezen. Manlief ging de hort op met de Pieper Mobiel. Zonder de steun en liefde van mijn lieve Hanneke was het vast allemaal ook gelukt. Maar dan was de patatbakker niet zo gelukkig geweest. En daar ben ik je intens dankbaar voor.
- Tim en Paul verdienen jaarlijks een pluim. Ze keken dit jaar enigszins bevreesd naar de bos veren. Want de heren hebben echt zo alle-machies hun best gedaan. Mannen, dank, dank, dank. Ongelofelijk bedankt. Echt. Nee, geen loonsverhoging, dat dan weer niet!
En dan nu 2017
Een paar weken geleden poste ik een nieuw logo. Ik had het idee de zaak te vernieuwen en had een logo gemaakt. Toen we het logo op Facebook plaatsten verwachtte ik niet veel reactie’s, maar hopelijk wel positieve geluiden. Niet dus… Jullie/Men vond het hoofdzakelijk ruk. Te kil, niet passend, geen verbetering, het logo leek op van alles behalve onze zak patat, ga zo maar door. Niet fijn, maar wel goed. We ontdekten op deze manier dat veranderen niet zomaar gaat bij een zaak als de onze. En ik moest erkennen dat ik eigenlijk niet goed weet hoe je zoiets doet. Hmmm.
Gelukkig stonden er ook tips tussen de reacties. Babette (die chick van de krijtborden inderdaad) had me al eens aangeraden om met Jan Willem van Enbiun te gaan praten. En zo geschiede. Dank Babette.
Want Enbiun heeft de spijkers op de kop geslagen en richting gegeven. En die gasten van Enbiun gaan ons een jaar lang bijstaan. Met kennis en ideeën. Want wat we hebben geleerd? We doen veel leuke dingen ook best goed. Maar het kan nog veel beter. Aan de producten kant weten we wel wat we willen en kunnen. Daar gaat overigens ook het nodige veranderen, eigenlijk alleen verbeteren. We gaan meer laten zien wat we doen, in een tiptop omgeving, met de beste machines en een uitgekookte opstelling. Met vakbekwame bakkers en baksters die opgeleid worden met handleidingen die we stap voor stap aanleren. Dat komt wel goed.
Maar de zaak veranderen terwijl je absoluut niet mee wilt doen met de ruw hout, koperen lampjes en industrie manier van inrichten. Dat is een uitdaging. En die pakken we op. In de loop van het jaar ga je de veranderingen zien. We hopen dat je het tof gaat vinden. Inzet is een hele toffe zaak maken die niet meegaat in de designhype van dit moment waarbij wel de sfeer van onze zaak blijft… We houden je op de hoogte van de plannen.
Verder hebben we het vaste personeelsbestand flink uitgebreid. Angel en Maikel zijn erbij gekomen om Paul, Tim en Arn te ondersteunen. We hebben dus ook de kracht om van alles aan te pakken en te verbeteren. De afgelopen maanden is er veel gedaan. We hebben een werkwijze bedacht om van plan tot uitvoering te komen. We maakten een projectformulier waarop je omschrijft wat het eindresultaat moet zijn, wanneer het af moet zijn, wat de valkuilen en hulpfactoren zijn, etc. Dat helpt zeker de komende tijd. Zo schakelden we over van kassasysteem, installeerden we onze kassa-assistent Theo en plaatsten we alle instructiehandleidingen in een handige app. Daarin houden we ook onze Haccp gegevens bij. Plannen van ons personeel is een peuleschil inmiddels met L1nda. De gewerkte uren worden bijgehouden in de app. En verloning gaat volledig geautomatiseerd. Wat een genot.
Afgelopen maanden hebben we de randvoorwaarden op orde gebracht voor de uiteindelijke operatie: Van Gogh nog beter maken, evolueren noemen we dat dan. Dat is iets heel anders dan veranderen. We gooien de boel niet overhoop, we maken stappen. Hopelijk voorwaarts, en nog liever omhoog.
Je hoort nog van ons.
We wensen je een prachtig, gezond en rijk 2017.
Team van Gogh
Mila, Bente, Angel, Maikel, Daniel, Jiminy, Thijs, Jesse, Max, Jasper, Lars, Tim, Paul en Arn