Unilever brengt de Magnum-ijsjes sinds vorig jaar ook in de Verenigde Staten op de markt. De introductie verliep succesvol, de ijsjes zijn niet aan te slepen.
Unilever heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 20 procent in ijs, maar werd de afgelopen jaren in de VS afgetroefd door het Zwitserse Nestlé. De voorkeur van Amerikanen voor grote bakken ijs speelde daarbij een grote rol. Handijs was simpelweg minder populair. Reden voor Unilever om de Magnum niet op de markt te brengen, men achtte het merk niet sterk genoeg, meldt het Amerikaanse tijdschrift Business Week in een verhaal over de Amerikaanse ijsmarkt.
De gewoonte om grote bakken ijs te kopen is aan het veranderen. Amerikanen kiezen steeds vaker voor een handijsjes. Die zijn inmiddels goed voor meer dan 20 procent van de 13 miljard dollar grote markt. Daarnaast letten ze bij het kopen van ijs weer wat minder op de calorieën. Verwennen staat voorop.
Genoeg redenen voor de nieuwe topman van Unilever in de VS om de Magnum verleden jaar op de markt te brengen, een jaar eerder dan gepland. De introductie is, mede door het marketingbudget van 15 miljoen dollar, voorspoedig verlopen. Op een gegeven moment moesten er zelfs extra Magnums worden geïmporteerd en er werden er vorig jaar voor zo’n 100 miljoen dollar gegeten. 50 procent meer dan de meest optimistische schatting.