Het aantal bestelde combo meals is de afgelopen jaren flink afgenomen in de Amerikaanse foodservicesector. In vergelijking met 2007 bestellen consumenten maar liefst een miljard minder van de combi deals, zoals we ze hier noemen, die bestaan uit een maaltijd en frisdrank.
Amerikaanse consumenten kochten in 2011 rond acht miljard combo meals, maaltijden die bestaan uit bijvoorbeeld een hamburger, frites en een softdrink. Dat zijn er 12 procent minder dan de negen miljard van de samengestelde menuutjes die in 2007 werden afgenomen, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau NPD.
De oorzaak dat de consument deze veel geld opleverende combi’s niet meer aanschaft? Gasten willen kleinere maaltijden voor zowel de lunch als het avondeten, ze willen een betere prijskwaliteit en ze maken zich zorgen om de prijs in het algemeen.
Nog steeds kansen
Uit een aanvullend onderzoek onder 5000 consumenten, waarin het aankoop gedrag verder is ontleed, blijkt dat er wel degelijk kansen zijn voor de omzetverhogende combideals. Meer keuze, met name in bijproducten zoals (fris)dranken en gezondere keuzes zoals sla in plaats van frites, zou het aantal bestellingen kunnen laten toenemen en de combideals nieuw leven kunnen inblazen. ‘Je moet de consument bieden wat hij wil. Zoals meer afwisseling. Dan zal een grotere groep ze weer bestellen’, zegt Bonnie Riggs namens de NPD. Ketens als Wendy’s zijn ook al volop bezig om de consument meer keuze te geven in de samenstelling van deals.
Belangrijk voor omzet
Combo meals zijn te belangrijk voor de omzet om af te schaffen. De gemiddelde besteding gaat er door omhoog en bovendien zorgen ze voor 47 procent van de bezoeken tijdens lunch en diner bij de hamburgerketens en voor 16 procent van de omzet bij sandwichketens.