Deakin University heeft onderzocht of de manier van presenteren van producten met minder zout van invloed is op de zoutconsumptie van consumenten, schrijft nu.nl. De onderzoekers lieten vijftig proefpersonen soepen proeven met drie verschillende hoeveelheden zout erin en drie verschillende etiketten. Na de eerste lepel soep mochten ze zout toevoegen als ze dat nodig vonden.
De proefpersonen vonden soep waarbij vermeld was dat deze minder zout bevatte minder lekker, ook als in deze soep net zoveel zout zat als in de variant zonder ‘minder zout’ op het etiket. Meer mensen voegden meer zout toe aan de soep die ze niet zo smakelijk vonden.
‘Dit laat zien dat we voorzichtig moeten zijn met hoe we producten met minder zout in de markt zetten. Een lager zoutgehalte vermelden op een product van een negatieve invloed hebben op de smaakbeleving en het zoutgebruik’, aldus onderzoeker Gie Liem.
dinsdag 03 april 2012, www.nu.nl, Suzanne de Heer