Yum! Brands, het moederbedrijf van ketens KFC, Pizza Hut en Taco Bell, verkoopt inde Verenigde Staten honderden restaurants aan franchisenemers. De opbrengsten worden geïnvesteerd in opkomende markten, zoals China en India, waar de economische groei sterker is.
De keten brengt het percentage restaurants in eigen beheer van Taco Bell terug van 22 naar 16 procent, Pizza Hut (7 procent) en KFC (9 procent) moeten beiden terug naar 5 procent, meldt Foxbusiness. Met de verkoop vermindert de keten de risico’s, zoals omzetdalingen en lastenstijgingen, die aan het zelf uitbaten van restaurants zijn verbonden. Die risico’s worden bij de franchisenemers gelegd.
Yum! zegt af te willen van restaurants in ontwikkelde markten waar amper nog groei is te bewerkstelligen en wil alleen nog corporate restaurants uitbaten in groeimarkten waar meer is te verdienen. De cijfers laten zien dat dit aardig lukt. 60 procent van de corporate stores bevindt zich in opkomende markten en over twee jaar moet dat 70 procent zijn. Vijf jaar geleden was dat nog maar rond 30 procent.
Er schuilt een gevaar in het terugbrengen van het aantal corporate restaurants, zeggen branchekenners. Een keten raakt de grip op bijvoorbeeld het imago kwijt. Dat is een van de belangrijkste redenen dat McDonald’s in de VS zo’n 10 procent van de restaurants in eigen beheer houdt.