Zware tijden, voor iedereen
Het is fijn om aan de start van het nieuwe jaar terug te kijken op het afgelopen jaar. Het was een bijzonder jaar 2020. Natuurlijk raakte de Corona-crisis ons bedrijf ook. Maar we hebben ontzettend veel geluk. We konden namelijk op een gezonde manier door met ons bedrijf. We liepen klappen op in de evenemententak met onze Foodtrucks. Daar kon een streep door. Maar de winkels draaiden eigenlijk best redelijk door. Soms was het een raar gezicht: een bijna lege winkelstraat met bij ons voor de zaak een kleine samenscholing van wachtende klanten. Gelukkig allemaal netjes op 9 frikandellen afstand van elkaar. Ten opzichte van onze collega ondernemers hebben we hier ontzettend veel geluk mee. Wij gaan het, zoals het er nu uitziet, gewoon overleven en doorstaan. Gelijk gaan de gedachten uit naar collega’s die de toekomst minder rooskleurig voor zich zien. Sterkte voor allen, en als we iets voor je kunnen doen horen we het graag.
Opgroeien
Verder loopt door het afgelopen jaar een voorzichtig zichtbare lijn. We zijn namelijk meer naar volwassenheid aan het groeien als bedrijf. Van huis uit is van Gogh een bedrijf wat vanuit enthousiasme en inzet opereerde. Procedures en borging van het zetten van de juiste stappen bij veranderingen (verbeteringen) vraagt een andere bedrijfsmatige aanpak. Frans van Rooij van de vereniging van Professionele Frituristen helpt ons met kennis en kunde om te kunnen groeien. Zo hebben alle leidinggevenden en een aantal parttimers een voedsel hygiëne cursus (HACCP) gevolgd en een heus certificaat gehaald.
Maar we willen ook enthousiast blijven en leuke plannen ondernemen. We ontdekten dat betrokkenheid bij het maken van het plan door zoveel mogelijk mensen veel tijd vreet in de plannenmaak fase. Echter we winnen die tijd dubbel terug bij de invoering van de veranderingen. We zijn volop bezig om onszelf hierin te trainen. En dat vraagt inzet van alle medewerkers. We merken dat we beter worden en dat de inzet loont.
Why?
De lijn die we hierin volgen komt voor een groot deel uit de boeken die Simon Sinek heeft geschreven over merkbeleving en identiteit (Start with Why), leiderschap en de juiste omstandigheden voor een veilige en gezonde bedrijfscultuur (Leaders eat last) en het stellen van juiste doelen (The Infinit game). Zo hebben we afgelopen jaar ontdekt wat het nu precies is wat ons werk de moeite waard maakt. En dat zit hem niet alleen in het werk en de handelingen. We ontdekten dat we graag contact maken met de klant en inspelen op wat de behoefte is. Zodat we net dat kleine stukje extra kunnen bieden zodat je ervaring speciaal wordt. Dat is een mooie ontdekking. Helaas wordt ook duidelijker waar we dit nog nalaten. En dat schuurt. Gelukkig maar. Want juist in die gevallen kunnen we groeien.
Er toe doen
Gelukkig zien we ook waar we al bijzondere resultaten hebben geboekt. Zoals in de cultuur van ons team. Want wat een mooie samenwerking hebben we met onze jonge krachten. Dit jaar heeft bijna iedereen van het team zich laten horen over wat beter kan en hoe dat zou kunnen. De leidinggevenden hebben ervoor gezorgd dat waar dat kon de suggesties zijn opgevolgd. Ieders mening doet ertoe. Inmiddels hebben een aantal parttimers echte dikke opdrachten in hun takenpakket.
- We werken aan de indeling van magazijnen en bestelprocedures.
- Een groep heeft gekeken of de schoonmaak en afsluitprocedure slimmer kan.
- Alle stappen die vallen onder onboarding (in dienst treden) worden netjes op een rij gezet en zullen inhoud krijgen.
Er is dus van alles gaande. Mooi bijproduct is dat op deze manier iedereen zich traint in het neerzetten van zijn of haar persoonlijk leiderschap.
Hieronder vind je een opsomming van wat er allemaal gebeurde in 2020. We hopen er komend jaar een mooi vervolg aan te geven.
2020 in vogelvlucht
We hielden wekelijkse management bijeenkomsten met de leidinggevenden Paul, Tim, Daan en Arn
We poogden ons satésaus recept te verbeteren via een battle tussen Arn en Daan. Het oude recept won uiteindelijk. Dit recept is afgelopen jaar verfijnd.
Tim deed dit jaar mee met Lekkerste Wedstrijden op de Horecava met Frites Oriëntal. In 2019 waren we winnaar. Dit jaar lukte dat helaas niet. Tim zette wel een mooi product neer!
We organiseerden Workshops Friet bakken en Kroketten maken in Het kookcollege. Niet alle dagen zijn doorgegaan i.v.m. de richtlijnen van RIVM. Zodra het kan plannen we weer nieuwe workshops in. Op de hoogte blijf je door je hier op de mailinglijst in te schrijven.
Tim hield een presentatie over de methode die we gebruiken om veranderingen door te voeren. We hebben gemerkt dat Frituur Van Gogh het zich niet kan veroorloven om zomaar dingen te veranderen. We lopen daarbij het risico dat we onze identiteit op een verkeerde manier veranderen. Veel beter is het om te kijken naar verbeteren en door-ontwikkelen.
Veranderen is nog een kunst op zich. Met 20 werknemers en een veelvoud aan leveranciers vraagt dit een behoorlijke inzet. Tim maakte het proces met alle stappen, kansen en valkuilen helder.
In 2020 heb ik coaching gekregen van business coach Lucien Pot. We onderzochten mijn leiderschapsstijl en onderkenden het belang van een volwassen bedrijf te worden met een duidelijke organisatie. Verder ondersteunde Lucien het Sinek traject: It starts with Why.
Door de lockdown zaten al onze scholieren thuis en konden ze prima deelnemen aan de door Lucien opgezette Zoom bijeenkomsten.
Tamara Boon Illustraties tekende Tatta, onze stoep en prijsborden en diverse inhakers op Social Media. Tamara bleek ook nog een heel tof wijf om mee te sparren en te bieren. Heel fijn! In 2021 gaan we lekker door… Dank Tamara.
Liefde voor Amersfoort kon helaas geen doorgang vinden.
Arn schreef in vakblad SnackKoerier een maandelijkse column. Het blad is inmiddels opgeheven.
Ontwikkelen Kaaskroket door Daan. Uiteindelijk maakten we met hulp van een Testteam bestaande uit onze klanten een heerlijke ambachtelijke Kaassouffle! Kaas en boter van de Kopermolen, bloem, bladerdeeg en paneermeel van Bakker Boersma. En onze krokettenrollers werden bijgeschoold als souffle vouwers.
In 2019 vierden we het Oogstfeest met het voltallige personeel op Stadsboerderij de Vosheuvel. In 2020 wilden we het Oogsfeest meer verbinden aan de winkels en het personeel. Onder naam “Adopteer een Tatta”. werden nieuwe ideeën ontwikkelt met het voltallige personeel en toffe plannen bedacht. Helaas is er veel niet doorgegaan, maar wel hebben we het project in aangepaste vorm door laten gaan. Veel Tatta.’s werden er geadopteerd en Power to the Pieper werd afgesloten met een Zoom Oogstfeest. We zijn erg dankbaar voor de inzet van Ralf en Caroline.
Angel is trotse moeder geworden van Kensi. Afgelopen jaar heeft zij behoorlijk heen en weer gereden voor het kolven van de voeding en de zorg voor de baby. Wij vingen de gebroken diensten op en ontdekten dat 1 persoon 2 zaken kan openen. Kunst en vliegwerk af en toe.
Op 23 maart ervaarden we de eerste lockdown, en gelukkig konden we snel weer open voor afhalen en bestellen in de winkel. Vanaf dat moment hebben we gekozen voor de veiligste manier van werken binnen de regels van het RIVM. We laten 1 persoon binnen om te bestellen. Ook toen het wel mocht hebben we de bankjes niet teruggeplaatst om de veiligheid van personeel en klanten te garanderen. Inmiddels is het voor de meeste gasten bekend hoe we werken en verloopt dit prima.
We trokken eropuit om wat steun en liefde te geven aan mensen die getroffen werden door het Corona-virus en de maatregelen. We kwamen o.a. bij Dierenpark Amersfoort, Beweging 3.0, en het Meander Ziekenhuis. De bewoners van Nijenstede werden door Jan Senten verrast met heerlijke Amersfoortse kroketten, op 9 frikandellen afstand…
Onze Foodtrucks kwamen maar mondjesmaat uit de startblokken. Frietendorf kwam nog een aantal keer in actie, maar de Pieper Mobiel is meer inzetbaar op grotere evenementen. En die gingen dus niet door. We hadden in de planning staan om te gaan frituren in Italië, op Lepeltje Lepeltje Amersfoort, het Koningsfeest in Amersfoort-Isselt en veel meer evenementen. Jammer hoor…
In de zomer kregen we een fijn zomertenue. T’shirts in camouflage print met Tatta. logo’s.
We introduceerden ons eigen waterflesje: Tatta. Earthapplewater. Je krijgt eerlijk bronwater uit Drenthe en steunt ook nog eens de aanleg van waterputten in Afrika.
Ons managementteam is door Paul voorzien van een organogram. Ieder heeft zijn eigen set aan verantwoordelijkheden. We weten ook dat we altijd samen moeten werken. Door het organigram zijn we veel taakgerichter bezig en hoeven we minder na te denken wie wat op zich neemt.
Afhalen van friet en snacks is veel drukker geworden. We ontdekten wat knelpunten en merkten tevens dat we meer foutjes maakten in de afhandeling van de bestellingen. Kwalijke zaak. We hebben de werkwijze aangepast aan de drukte en merken dat we veel minder fouten maken. Voor de lezer waarschijnlijk niet te bevatten hoe lastig veranderen soms is. We vouwen tegenwoordig de puntzakjes voor. Vroeger vouwden we tijdens het maken van je bestelling, volledig geautomatiseerd en probleemloos. Nu we wel voorvouwen zijn we toch sneller geworden en kunnen we meer aandacht besteden aan de klant en de bestelling.
Ook het online bestellen nam een grote vlucht. De bestelomgevingen zijn verbeterd en tevens hebben we afscheid genomen van het berekenen van bestelkosten. Online bestellen is nu gratis.
In de zomer zijn we gestart met de verkoop van heerlijke ijsjes gemaakt door de mannen van IJsbaart.
Een revolutie: we snijden onze fritten weer met de hand. Ooit zijn we in 1999 begonnen met een handsnijder. Daarna hebben we machinaal gesneden en ook op perslucht. Na veel testen en proberen is de “vintage” handsnijder weer terug. Ingebouwd in mooie werkbanken zodat je goed kunt zien hoe we je frietje maken.
De prijsborden werden vernieuwd. Ze werden duidelijker en leggen meer aandacht op producten waar we extra trots op zijn: zelfgemaakte sauzen, snacks en friet. En het werkt! Wij blij, jij blij!
Zowel aan de zichtbare kant van de website van Frituur Van Gogh als aan de onzichtbare kant is in samenwerking met Arnout Hellemans van Markethink gesleuteld. We scoren beter op gebruiksgemak en online vindbaarheid. Ook kunnen we beter zien wat adverteren op bv social media werkelijk oplevert. De inrichting van Google Analytics had wat voeten in de aarde. Maar we kunnen al veel meten en zo beter sturen.
Jarenlang rommelde ik zelf met advertenties op Social Media. Inmiddels zijn de mogelijkheden zo uitgebreid en complex dat we voor die technische kant hulp hebben van Paul Poelstra. Komend jaar gaan we meer focussen op de verschillende marketingdoelen en voor al die campagnes ontwikkelen we komend jaar converterende content. Gelukkig heb ik hierbij hulp van Tamara Boon Illustraties.
Afgelopen jaar merkten we op dat de Advies aanvragen ook weer wat aantrokken. Er zijn nog heel wat mensen die heel graag een verse frietzaak willen openen. En van tijd tot tijd helpt Arn daarbij. Dat kan gaan over een compleet bedrijfsplan wat men wil laten evalueren of simpelweg op locatie laten zien hoe men lekkere verse friet kan bakken in de huidige keuken.
Buuf in de Serre maakte voor alle werknemers een lekkere chocoladeletter!
We hebben een nieuw product: Chips. Pure aardappel, olie en zout. Geen toevoegingen.
Afgelopen maanden verdiepten we ons in de kunsten van chips bakken. En we hebben uitgevonden hoe wij Van Gogh waardige chips kunnen bakken. Komend jaar gaan we er flink gas mee geven. Want door de omstandigheden is het overdag vaak rustiger dan we gewend zijn. Productie van chips is dan prima te doen. Heb je al een proefzakje gekregen? Leuk voor thuis. Komend jaar hoor je meer over onze chips!
Op de valreep werd onze Amersfoortse kroket uitgeroepen tot de best beoordeelde kroket van Nederland. En dat is mooi nieuws om dit jaar mee te beginnen.
Namens: Erik, Fedde, Jasper, Paul, Paul, Thijs, Merit, Amelie, Koos, Daan, Angel, Tim, Julien, Fabian en Carlijn wens ik je een mooi jaar in goede gezondheid toe!
Vriendelijke groet, Arn Zuyderduin
(Ben ik een hoogtepunt vergeten te vermelden? Tip me even! )